Kako se formira cena za izradu sajta

Ljubo Struharik

Prilikom odluke vlasnika biznisa da krene u proces izrade sajta za svoju firmu jedna od najbitnijih pitanja koje se postavlja jeste pitanja oko cene za izradu sajta.
Izrada sajta može biti važan korak za svaku kompaniju koja želi da se predstavi online, ali prvi korak u ovom procesu jeste razumevanje procesa formiranja cene za izradu sajta.
Klijenti koji traže izradu sajta često se pitaju šta utiče na cenu i kako da dobiju najbolju vrednost za svoj novac. U ovom članku ćemo razmotriti ključne stvari koje treba uzeti u obzir prilikom formiranja cene za izradu sajta, kao i kako da klijenti dobiju kvalitetan sajt po realističnoj ceni.
Određivanje cilja sajta
Jedan od ključnih faktora u procesu formiranja cene za izradu sajta jeste definisanje cilja sajta. Cilj sajta predstavlja razlog zbog kojeg se sajt izrađuje i on treba da odgovara na pitanje šta klijent želi da postigne sa svojim sajtom. Cilj sajta može biti različit za različite klijente i može varirati od promocije proizvoda ili usluga, preko povećanja prodaje, do povećanja prepoznatljivosti brenda ili edukovanja publike.
Tokom dugogišnjeg iskustva u izradi sajtova nailazili smo na najrazličite ciljeve sajtova od strane naših klijenata. Na osnovu njihovih ciljeva određuju se neophodne funkcije budućeg veb-sajta i dalje se pristupa kreiranju precizne cene i ponude za tačno definisan projekat izrade sajta.
Navešćemo nekoliko tipova sajtova na osnovu kojih se određuju ciljevi sajta:
- SEO Sajt: Izrada sajta optimizovanog za internet pretragu je jedan od najčešćih i najlogičnijih ciljena. Prilikom izrade SEO sajta veoma je važno definisati SEO ciljeve i precizno definisati ključne reči za koje želimo da se rangiramo što bolje u rezultatima pretrage. Definisanje ključnih reči ne zavisi samo od želje klijenta, već je bitno napraviti detaljnu analizu učestalosti pretraga za željene ključne reči kao i analizu konkurencije.
- Sajt za digitalni marketing: Digitalni marketing je širok pojam i velika industrija se vrti oko ovog vida marketinga. Više o vrstama digitalnog marketinga pisali smo u članku „Šta je digitalni marketing„. Ipak, kada je reč o izradi sajta koji bi bio alat u digitalnom marketingu potrebno je razumeti neke osnove ovog vida marketinga. Kod internet oglašavanja osnovni cilj je plaćenim oglasima (ili organskim putem) privući što više publike na sajt. Odredišne stranice na koje publika sa plaćenih oglasa „sleće“ na naš sajt zovu se „landing stranice“. Takve stranice trebalo bi da su prilagođene oglasu koji vodi do njih. Na primer, ukoliko biznis ima 5 različitih usluga, a oglas je optimizovan samo za jednu uslugu i za ciljnu publiku koja je kreirana samo za tu uslugu, landing stranica na koju sleće ta publika ne bi trebala da bude ni početna, sve usluge ili kontakt stranica, već stranica kreirana specijalnu samo za tu uslugu koja se obraća upravo publici za koju je kreiran oglas. Osim toga, sajtovi čiji je cilj internet oglašavanja trebali bi u sebi da imaju implementirane neke od alata za digitalni marketing tj. za vrtu i tip oglasa digitalnih kampanja kao što su analitika, tagovi, pikseli za remarketing i mnogi drugi.
- Internet prodavnica: Sajt za direktnu prodaju putem interneta (web shop) zahteva određene funkcionalnosti kao što su jasan prikaz kataloga proizvoda, razne filtere po kategijama, varijacijama i cenama proizvoda kao i opcijama plaćanja proizvoda direktno na sajtu.
- Membership website: Veb-sajt sa plaćenim ili besplatnim članovima na kojem se pružaju informacije ili digitalni proizvodi od dodatne vrednosti treba da ima određene napredne funkcionalnosti kao što formulari za registracije i prijave, zaključane sadržaje za članove, sisteme naplate, napredne sigurnosne sisteme i razne funkcionalnosti u zavisnosti od potreba biznisa za koji se izrađuje ovakav sajt.
- Prezentacioni sajt: Ovakvi sajtovi su najčešći izbori velikog broja biznisa. Prezentacioni sajtovi imaju za cilj da pruže osnovne informacije o kompaniji kao što su konktakt informacije, lokacija, spisak usluga ili proizvoda, galerija fotografija, informacije i istorija kompanije, timu zaposlenih i sl.
- Blog sajt: Blogovi su sajtovi koji se koriste za objavljivanje članaka ili postova o određenoj temi. Blogovi se koriste za stvaranje zajednice oko određene teme, stvaranje autoriteta i jačanje brenda.
- Forumi: Forumi su online platforme koje omogućavaju diskusiju i razmenu mišljenja između korisnika. Forumi se obično koriste za povezivanje ljudi oko određenih tema, razmenu iskustava, znanja i ideja.
- Portfolio: Portfolio sajtovi su obično lični sajtovi koji prezentuju znanja i veštine pojedinaca kao i njihove radove. Portfolio sajtovi ne moraju da budu samo za osobe koje se bave kreativnim poslovima, sve su češći „CV sajtovi“ za najrazličitije profesije.
- Edukativni sajtovi: Online kursevi sve su popularniji. Sajtovi sa online kursevima su uglavnom sa plaćenim pristupom i mogu se svrtati u sajtove sa članstvom. Osim online kurseva, edukativni sajtovi mogu sadržati i razne edukativne materijale, kvizove, tutorijale i drugo.
- Vlada i javne institucije: Ovo su sajtovi koje koriste vlade i javne institucije za objavljivanje informacija, zakona, pravila, vesti i drugih sadržaja relevantnih za javnost.
Veoma je bitno da se razume da se gore navedeni tipovi sajtova u najčešćim slučajevima mogu (i trebalo bi) kombinovati u zavisnosti od potrebe biznisa. Na osnovu ciljeva sajta bira se tip sajta tj kombinacija mogućnosti koje pružaju određene funkcije svake vrste veb-sajta.
Određivanje cilja sajta je ključna faza u procesu izrade sajta koja može uticati na cenu u ovoj fazi. Jasno definisan cilj sajta omogućava da se formira precizna cena i osigura kvalitetan i funkcionalan sajt koji odgovara potrebama klijenta i njegove ciljne publike.
Dizajn Web sajta
Dizajn budućeg sajta ili redizajn postojećeg je jedna od najbitnijih stavki kada je u pitanju formiranje cene za izradu (ili redizajn) sajta. Na internet tržištu postoji veoma velik izbor gotovih dizajn šablona koji su veoma popularni kod agencija za izradu sajtova i „freelancera“ koji se bave pružanjem usluga izrade sajtova. Bitno je i da se naglasi da korišćenje gotovih dizajn šablona, osim prednosti u brzini definisanja dizajna sa sobom donosi i određen broj mana. Kao glavnu manu izdvojili bi tu što postoji velika mogućnost da konkurentska kompanija može da već koristi, ili će u budućnosti koristiti isti šablon. Šabloni se obično kreiraju po kategoriji preduzeća, tako da npr imamo veliki izbor šablona za recimo zubare ili auto mehaničare.
Pored korišćenja gotovih šablona, mnogo bolja (i skuplja) varijanta je da se dizajn definiše po potrebi klijenta, odnosno njihovog biznisa. Kreiranja dizajna od nule garantuje originalnost i jedinstvenost. Takođe, osim što se formira na osnovu već postojećeg vizuelnog identiteta kompanije, omogućuje i prilagođavanje ciljnoj publici. Kao kreativna agencija specijalizovana za izradu sajtova, mi u Strumarku svojim klijentima uvek radimo originalan dizajn od nule prilagođen njihovom poslovanju i navikama ciljne publike.
Kada je reč o dizajnu veb-sajta, važno je napomenuti da se pod dizajnom sajta podrazumeva, ne samo izbor boja, fontova, ikona, tipografije i ostalih grafičkih elemenata, i kompletan UX/UI dizajn.
Velika prednost je na strani prilagođenog tj originalnog dizajna od nule u odnosu na korišćenje gotovih dizajn šablona.

Primer prilagođenog i originalnog dizajna od nule prilagođenog poslovanju Tepih servisa Rudić NS.
Razvoj sajta
Tehnički razvoj sajta može se svrstati u dve kategorije. Prva je razvoj sajta korišćenjem neke CMS platforme, dok je druga kodiranje sajta od nule. Za obe vrste razvoja veb-sajta postoje prednosti i mane.
Prednost kod korišćenja CMS-a (Content management system – sistem za dinamičko upravljanje sadržajem) je brži razvoj i velika zajednica programera (što je veoma bitno za kasniji razvoj i ažuriranje sajtova). Ipak, kada je reč o velikoj zajednici programera sa poznavanjem rada na CMS platformama, veliki broj osoba koje nude usluge izrade sajtova koristeći CMS stvara određeni rizik u smislu angažovanja prave osobe tj profesionalca koji će na najbolji način odgovoriti na sve izazove oko izrade vašeg sajta. Najpoznatije CMS platforme su WordPress, Joomla i Wix.
Kodiranje sajta od nule daje vam punu kontrolu nad svakim aspektom sajta, uz mogućnost izgradnje potpuno jedinstvenog i prilagođenog dizajna i funkcija. Kodiranje sajta od nule vam takođe omogućava da izbegnete bilo kakva ograničenja koja mogu postojati prilikom korišćenja CMS platformi. Međutim, ovaj pristup zahteva angažovanje programera, što može zahtevati više vremena, napora i novca.
Odabir načina razvoja samog sajta je jedan od faktora koji značajno može da utiče na krajnju cenu izrade sajta. Ako tražite jednostavno i brzo rešenje CMS platforma je dobar izbor. Međutim, ako želite potpunu kontrolu nad dizajnom i funkcijama sajta, i imate vremena i novca za ulaganje u njegovu izradu, kodiranje sajta od nule može biti bolja opcija.
Prema nekim istraživanjima, procenjuje se da oko 40% sajtova na svetu koristi neku od popularnih CMS platformi poput WordPress-a, Joomle, Drupal-a i Wix-a.
Procenjuje se da je oko 73 miliona sajtova napravljeno uz pomoć nekog CMS-a. Broj sajtova koji koriste CMS platforme stalno povećava, što govori o rastuće popularnosti ovog pristupa izradi sajta.
SEO optimizacija
SEO (Search Engine Optimization) ili optimizacija za internet pretragu predstavlja skup tehnika koje se primenjuju kako bi se sajt rangirao što bolje na pretraživačima kao što su Google, Bing ili Yahoo. Važno je napomenuti da je fraza SEO optimizacija pogrešna jer sama skraćenica SEO u sebi sadrži reč optimizacija. Ipak, ova fraza je opšte prihvaćena u našem jeziku. Kada je reč o popularnosti internet pretraživača od strane korisnika, Google je ubedljivo na prvom mestu, pogotovo u Srbiji i zemljama regiona.
Razlozi za SEO su više nego očigledni. Povećanje vidljivosti u internet pretragama jedan je od najboljih načina za povećanje broja poseta ka sajtu. Takve posete su značajno kvalitetnije posete jer posetioci koji dolaze na sajt putem pretraživača su često relevantniji i zainteresovaniji za sadržaj koji sajt nudi. Ovo može dovesti do veće verovatnoće da će se ostvariti neka vrsta konverzije, kao što je kupovina proizvoda ili upit za uslugu. Uz dobar SEO i dobru organsku posetu mogu značajno da se smanje troškovi oglašavanja.
Cene SEO optimizacije zavise od mnogo faktora.
Cene SEO optimizacije mogu varirati u zavisnosti od različitih faktora, pa je važno pažljivo proceniti potrebe sajta i budžet pre nego što se krene u ovaj proces. Konkurencija, stanje postojećeg sajta i obim posla značajno utiču na krajnju cenu.
Hosting i održavanje
Izbor odgovarajućeg hostinga i nivoa održavanja zavisi od vrste sajta i potreba klijenta. Kada je u pitanju hosting, jedan od glavnih faktora koji utiču na cenu je tip hostinga. Postoje tri glavna tipa hostinga – Shared, Virtual i Dedicated hosting. Pored tipa hostinga, postoji nekoliko drugih elemenata koji utiču na cenu hostinga. Na primer, veličina prostora na disku i protok koji sajt koristi može uticati na cenu. Takođe, neki hostovi nude dodatne funkcije kao što su SSL sertifikati, koji mogu uticati na cenu.
Održavanje sajta takođe može uticati na cenu. Klijent može sam održavati sajt, ili može unajmiti profesionalni tim da to uradi za njega. Ako klijent sam održava sajt, onda će morati da plati samo hosting i domen. Međutim, ako se odluče da unajme profesionalni tim, cena održavanja će se posebno formirati. Agencije obično daju dve vrste cena za održavanje sajta, na godišnjem ili mesečnom nivou. Agencije često uračunaju određen vremenski period za uslugu održavanja sajta u samu cenu izrade sajta.
Šta podrazumeva održavanje sajta?
Održavanje sajta podrazumeva mnoge stvari, uključujući ažuriranje softvera i sigurnosna ažuriranja, redovno kreiranje sigurnosnih (backup) kopija i praćenje performansi sajta. Takođe može uključivati i poboljšanje SEO i kvaliteta sadržaja na sajtu, što može dovesti do veće posete i povećane vidljivosti na pretraživačima.
Na šta treba paziti kod prikupljanja ponuda za izradu sajta?
Na osnovu gore navedenih stavki koje utiču na cenu izrade sajta, prilikom prikupljanja ponuda za izradu sajta veoma je bitno da se precizno definišu svi aspekti budućeg sajta. Klijenti koji su vlasnici ili menadžeri kompanija često nemaju vremena da se detaljno bave svim segmentima koji su bitni kod izrade sajta. Na kraju krajeva, zbog toga i angažuju profesionalce. Kao agencija specijalizovana za izradu sajtova, prilikom svakog upita za ponudu mi detaljno navodimo sve faze i ceo proces kroz koji prolazimo prilikom izrade sajta.
Najbitnije stavke koje treba proveriti priliko sklapanja posla za izradu sajta:
- Koja platforma se koristi za razvoj sajta
- Da li hosting i domen ulaze u cenu (veoma je bitno da vi kao vlasnik sajta budete i vlasnik domena i hostinga).
- Da li se koriste gotove teme i dizajn šabloni ili se radi originalan i unikatan dizajn od nule.
- Šta je sve potrebno dostaviti od materijala za izradu sajta (tekstovi, fotografije, ilustracije…) i koji od ovih delova ulazi u cenu izrade sajta (npr pisanje i prilagođavanje tekstova, prikupljanje i obrada fotografija i sl.).
- Da li je uključena SEO optimizacija i na kom nivou (on-page i off-page)
- Da li je uključena optimizacija prikaza za mobilne uređaje (responsive)
- Da li je uključena optimizacija brzine učitavanja
- Da li je uključen backup veb-sajta
- Da li su uključena sigurnosna podešavanja
- Postoji li mogućnost implementacije analitike, tag menadžera, piksela…
- U ponudi zahtevati spisak svih dogovorenih funckija veb-sajta
- Krajnji rok završetka web sajta.
- Ponudu za održavanje i ažuriranje veb-sajta.
Proveri šta sve nude
Strumark sajtovi
Zakaži besplatne konsultacije i saznaj sve o našem procesu izrade sajta. Rado ćemo ti pomoći oko svih nesuglasica.
Još sa Strumark bloga:
Poslovni podaci:
Reklamna agencija Strumark
PIB: 109009038
Matični broj: 63859419
Žiro račun: 340-11414308-43
Devizni račun: 340-10015824-51
Kontakt:
Pere Kecmana 15
21 413 Čelarevo – RS
office@strumark.rs